AKTUALNOŚCI
Dowiedz się co dzieje się w NBS

Najnowsze

2014.10.02 10:30

Social media w ocenie inwestorów indywidualnych

Większość inwestorów indywidualnych jest zdania, że rola mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, choć na razie dość rzadko korzystają z Facebooka, Twittera czy LinkedIn. Głównym źródłem informacji są dla nich internetowe portale informacyjne, za najbardziej wiarygodne uważają natomiast… strony spółek giełdowych.

To główne wnioski, jakie płyną z badania przeprowadzonego przez NBS Communications oraz Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.[1]

Blisko 72% ankietowanych spodziewa się, że w nadchodzących latach znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji na rynku kapitałowym będzie rosnąć, a tylko niespełna 10% jest przeciwnego zdania. W opinii blisko połowy (49%) respondentów, media społecznościowe to „przydatna innowacja przyspieszająca przepływ informacji”, a 38% inwestorów ocenia, że „zwracają one uwagę na istotne informacje”. W zdecydowanej mniejszości były wskazania, że serwisy społecznościowe to tylko „przelotna moda” (12%), albo że są one „irytujące” (9%) lub „zbędne” (8%).

Ponad połowa ankietowanych (53%) stwierdziła, że „bardzo często” lub „często” korzysta z tzw. nowych mediów w celu zdobywania informacji z rynku kapitałowego. Odsetek ten uwzględnia przy tym także fora internetowe oraz blogi (głównie branżowe). Jest on znacznie mniejszy, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie najpopularniejsze serwisy społecznościowe, takie jak Facebook (34%), Twitter (8%) czy LinkedIn (2%).

– Postrzeganie mediów społecznościowych przez polskich inwestorów indywidualnych jest zbieżne z opiniami inwestorów instytucjonalnych, które zostały zebrane w ramach badania przeprowadzonego w 12 krajach przez AMO Global[2] i zaprezentowane na początku tego roku. Przypomnę, że specjaliści od zarządzania aktywami w funduszach emerytalnych, inwestycyjnych i firmach ubezpieczeniowych wciąż polegają głównie na tradycyjnych mediach jako źródłach informacji. Ponad 80% z nich spodziewa się jednak większego wykorzystania mediów społecznościowych w komunikacji finansowej w przyszłości – komentuje Anna Krajewska, prezes NBS Communications. – Obydwa te badania pokazują, że choć dziś serwisy społecznościowe nie odgrywają jeszcze istotnej roli w relacjach inwestorskich, warto uwzględnić ten rodzaj komunikacji jako dopełnienie obecnych działań z zakresu IR. Ważną kwestią jest przy tym również jakość informacji przekazywanych w tych kanałach.

Obecna relatywnie nieduża popularność mediów społecznościowych wśród inwestorów indywidualnych może wynikać z faktu, że są one postrzegane jako mniej wiarygodne niż tzw. tradycyjne media. W badaniu przeprowadzonym przez NBS i SII niespełna 45% ankietowanych uznało je za „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”.

Co ciekawe, jako najbardziej wiarygodne źródła informacji najczęściej wskazywane były strony spółek giełdowych. Niemal 87% ankietowanych uznało zamieszczane tam informacje jako „bardzo wiarygodne” lub „raczej wiarygodne”. Wysoko pod względem wiarygodności ocenione zostały także agencje informacyjne (82%) oraz internetowe portale informacyjne (80%), wyżej niż gazety (71%), radio i telewizja (58%) oraz wspomniane już tzw. nowe media (45%).

Internetowe serwisy informacyjne to także najczęściej wykorzystywane przez inwestorów indywidualnych kanały do zdobywania informacji na tematy związane z rynkiem kapitałowym. „Bardzo często” i „często” korzysta z nich ponad 91% ankietowanych, podczas gdy odsetek inwestorów regularnie szukających informacji finansowych w gazetach, agencjach informacyjnych lub w radio i telewizji nie przekracza 50%.

- Nasze badania potwierdzają, że w przyszłości coraz więcej będziemy komunikować się poprzez media społecznościowe i dotyczy to również relacji inwestorskich. Uważam, że ten kierunek jest nieodwracalny. Te spółki, które zrozumieją to i wykorzystają wcześniej, wyprzedzą pozostałe, jeśli chodzi o kontakt z inwestorami mówi Michał Masłowski, Wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. – Zachęcamy do rynkowej dyskusji na ten temat, dzięki której można będzie m.in. obalić funkcjonujący mit, że nie można efektywnie wykorzystywać mediów społecznościowych w relacjach inwestorskich, ponieważ spółki ograniczone są regulacjami dotyczącymi obowiązków informacyjnych. Z pewnością można, co potwierdzają chociażby powszechne praktyki rynku amerykańskiego. 


O Stowarzyszeniu Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych (SII) jest największą organizacją zrzeszającą inwestorów giełdowych w Polsce (ponad 9 500 członków), która działa od 1999 r. i należy do europejskich organizacji inwestorskich Euroshareholders i Euroinvestors oraz Światowej Federacji Inwestorów WFIC.

Działalność Stowarzyszenia koncentruje się na wszechstronnym wsparciu inwestorów i opiera się na trzech głównych filarach: edukacji (m.in. organizacja szkoleń i konferencji, publikacje i analizy), ochronie praw inwestorów oraz zapewnieniu swoim członkom zniżek, oferowanych przez partnerów SII.
Zapraszamy na stronę www.sii.org.pl.

 

O NBS Communications

NBS jest najstarszą (od 1990 r.) i jedną z najbardziej doświadczonych agencji public relations na polskim rynku. Specjalizuje się w finansowym PR oraz relacjach inwestorskich. Kampanie informacyjne NBS wspierają transakcje na rynku kapitałowym, w tym publiczne oferty akcji (ponad 120 przeprowadzonych kampanii IPO) oraz fuzje i przejęcia.
Zapraszamy na stronę www.nbs.com.pl.

 

Dodatkowych informacji udzielają:

 

Anna Krajewska                                                                     Michał Masłowski

NBS Communications                                                            SII

tel.: 22 826 74 18                                                                     tel. : 71 332 95 60

tel. kom.: +48 505 004 620                                                       tel. kom. : +48 501 39 18 37

e-mail: akrajewska@nbs.com.pl                                                e-mail : mmaslowski@sii.org.pl

 

Piotr Wojtaszek

NBS Communications

tel.: 22 826 74 18

tel. kom.: +48 500 202 355

e-mail: pwojtaszek@nbs.com.pl

 


[1] Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na przełomie II i III kwartału 2014 r. W ankiecie wzięło udział prawie 300 inwestorów.

[2] AMO to wiodąca sieć zrzeszająca firmy doradztwa strategicznego i PR finansowego na całym świecie. Organizacja skupia lokalnych liderów w kluczowych ośrodkach finansowych w Europie, Azji i obu Amerykach. Od 2013 r. członkiem AMO jest NBS Communications, będąc jedynym przedstawicielem tej sieci w Polsce.

Do pobrania:

Udostępnij:

Aktualności

2014.10.02 10:30

Social media w ocenie inwestorów indywidualnych

Ważne źródło informacji, choć jeszcze nie teraz. Wyniki badania przeprowadzonego przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych i NBS Communications. 

2014.06.04 10:00

W Parkiecie o relacjach inwestorskich, wywiad z Anną Krajewską z NBS

W gazecie giełdy Parkiet dziś dodatek o relacjach inwestorskich, a w nim wywiad z Anną Krajewską, prezesem NBS Communications

2014.03.25 10:00

NBS Communications ogłasza wyniki badań WarsawScan 2014

Ósma edycja - opinie inwestorów na temat relacji inwestorskich spółek giełdowych

2014.03.20 10:00

Czego oczekują inwestorzy – ósma edycja badania WarsawScan

Ogłaszamy wyniki WarsawScan2014 - wtorek (25.03.2014) godz. 13:00

Dowiedz się, jak inwestorzy oceniają relacje inwestorskie giełdowych spółek.

2014.02.07 18:45

Rzetelne dziennikarstwo w cenie

Podczas ostatniego światowego Forum Ekonomicznego w Davos, AMO Global*, do którego należy także NBS Communications, zorganizował ciekawe spotkanie dla szefów komunikacji największych światowych firm.

2014.01.21 10:00

Media społecznościowe zyskają na znaczeniu w relacjach inwestorskich – badanie AMO

Media społecznościowe zyskają na znaczeniu w relacjach inwestorskich, wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez AMO.

2014.01.20 10:00

AMO liderem transakcji M&A na świecie w 2013 r.

AMO, organizacja zrzeszająca firmy doradztwa strategicznego, PR finansowego i Relacji Inwestorskich z 22 krajów na świecie, do której należy również polska agencja NBS Communications, doradzała w 2013 roku przy 243 transakcjach fuzji i przejęć o łącznej wartości 359 mld dolarów.


NBS Communications jest firmą stowarzyszoną w ramach FTI Affiliate Network, natomiast jest firmą niezależną i nie należy do grupy FTI Consulting.Copyright © 2020 NBS Communications. All right reserved.